fbpx
SHEVOLUTION har ordet

SHEVOLUTION har ordet

En liten skola för din MENSCYKEL!

Man kan föreställa sig menscykeln som uppdelad i fyra årstider:

Cykeln börjar med vinter, eller menstruationsfasen. Om inget ägg befruktats faller östrogen och progesteron och vi får mens. I och med det kommer ett behov av vila och återhämtning. Det är en bra idé att skippa intensiva träningspass till fördel för t.ex. promenader och lugn yoga, medan du kanske har mer nytta av att umgås med dig själv och reflektera inåt snarare än att gå ut och festa. Här är din intuition på topp.

Mellan menstruation och ägglossning pågår follikelfasen, då kroppen förbereder sig för eventuell befruktning. Östrogenhalten börjar öka i kroppen och i slutet av fasen även testosteron, vilket boostar energi och libido. Du kan köra lite mer svettiga träningspass och satsa på att bygga muskler (vilket underlättas av östrogenet). Här är du också ditt mest produktiva jag och känner dig oftast snabbtänkt, social och rolig.

Våren övergår till sommar och du befinner dig i din fertila fas. Tekniskt sett sker ägglossning under max 48 timmar, men chansen eller risken att bli gravid är längre än så – till och med upp till en vecka. Nu kan det tänkas att ditt libido toppar skalan och att du känner dig väldigt full av energi och är sugen på att socialisera till max. Faktiskt är du enligt forskningen också som mest attraktiv här!

Givetvis kommer alltid hösten, eller lutealfasen, som ett brev på posten. Östrogen sjunker och progesteron stiger, för att sedan falla skarpt. Det är här upp till 90% av kvinnor upplever någon form av PMS-relaterade symptom. Lutealfasen pågår i runt två veckor och kan ha både bra och dåliga dagar, men generellt blir du tröttare och mer påverkad av hormonfallet i slutet. Däremot blir du bättre på att sitta och pyssla med detaljorienterade projekt på din kammare, så här kan du fokusera på att knyta ihop saker innan det är dags att vila igen under mensen.

Hur vet du då var du är i din cykel och när? Ett hett tips är att börja kartlägga din cykel med hjälp av till exempel en kalender, eller en app. Notera när du har mens, pms och använd metoder som temperaturmätning eller att titta på dina flytningar för att se om du har ägglossning. Nästa steg är att notera hur du individuellt upplever dina olika faser och därefter hur din livsstil påverkar dem. Det här är givetvis bara toppen på isberget men nu har du en nyckel till hur du kan börja leva mer i balans med din cykel!

SHEVOLUTION
EVA, LOUISE OCH LINA
SPANA IN DERAS INSTAGRAM HÄR


Lämna ett svar

Stäng meny